עם העלייה בשימוש ברכבים חשמליים, עולה הצורך לשלב עמדות טעינה גם במקומות שבהם פתרונות החניה מסורתיים אינם מתאימים – בעיקר במתקני חניה מכאניים ואוטומטיים. מתקנים אלו, המיועדים לחסוך במקום ולהציע פתרון יעיל באזורים אורבניים צפופים, מציבים אתגרים ייחודיים בכל הנוגע לטעינת רכבים חשמליים.
האתגר המרכזי הוא ההתאמה של עמדות טעינה לפעולה האוטומטית או החצי-אוטומטית של המתקן. בעוד שבחניון רגיל ניתן לגשת לרכב, לחבר ולנתק את כבל הטעינה באופן ידני, במתקן מכאני או אוטומטי אין גישה שוטפת לרכב לאחר החניה. לכן, יש לתכנן פתרונות חכמים הכוללים זרועות טעינה אוטומטיות, מערכות ניהול טעינה מרחוק, ותיאום בין מערכת ההרמה או ההזזה של הרכב לבין פעולת הטעינה.
כאן נכנס לתמונה יועץ מתקני החניה – מומחה שתפקידו לשלב בין הצרכים ההנדסיים, החשמליים והטכנולוגיים של המערכת. יועץ זה מלווה את הפרויקט משלב התכנון ועד הביצוע, ודואג שהמערכת תותאם גם לצרכים העתידיים של טעינת רכבים חשמליים. הוא פועל בתיאום עם מהנדסי חשמל, אדריכלים וספקי המתקנים, ודואג ליישום תקני בטיחות, התאמת המערכת לאופי השימוש הצפוי, ולפיזור נכון של נקודות הטעינה לפי העומס.
בנוסף, היועץ מסייע בבחירת סוגי המטענים – בין אם מדובר בטעינה רגילה או מהירה – ובהערכת ההשפעה של מערך הטעינה על דרישות החשמל של המבנה כולו.
לסיכום, התאמת מתקני חניה מכאניים ואוטומטיים לעידן החשמלי מחייבת חשיבה מערכתית ותכנון מוקפד. יועץ מתקני החניה הוא הגורם המרכזי שמבטיח שתהליך זה יתבצע בצורה מקצועית, בטוחה ויעילה, תוך שמירה על האיזון בין חיסכון במקום לנגישות הטכנולוגית של העתיד.