במתקני חניה מכאניים ואוטומטיים, בהם רכיבים מתכתיים נעים נמצאים בשימוש אינטנסיבי ובתנאי סביבה משתנים, נושא ההגנה בפני קורוזיה ובלאי הוא קריטי. כאן נכנסים לתמונה שני מרכיבים מהותיים: הגלוון (ציפוי אבץ למתכת) והצבע – שניהם משמשים כשכבת מגן שמאריכה את חיי המתקן, משפרת את עמידותו ומשמרת את תפקודו הבטיחותי לאורך זמן.
הגלוון נועד להגן על רכיבי הפלדה החשופים מפני חלודה, במיוחד בסביבות לחות, חניונים תת-קרקעיים או אזורים עם חשיפה לגשמים או לאדי ים. קיימות שיטות שונות לגילוון, מהן הבולטות הן גילוון בטבילה חמה (Hot-Dip Galvanizing), המספקת שכבת הגנה עבה ואחידה, וגילוון אלקטרוליטי, המתאים לרכיבים קטנים או בעלי דרישות דיוק גבוהות. הבחירה בשיטת הגלוון תלויה בתנאי הסביבה, בתפקוד החלק ובהעדפות התחזוקה.
מעבר לגילוון, נעשה שימוש גם בצבע תעשייתי, לעיתים בשיטת צביעה באבקה (Powder Coating), המספקת שכבת גימור אסתטית ועמידה בפני שחיקה. הצבע גם מאפשר קידוד חזותי של רכיבים, סימון אזהרות והכוונה בתוך המערכת.
יועץ מתקני החניה ממלא תפקיד מרכזי בקבלת ההחלטות לגבי סוגי הגלוון והצביעה. ספקי מתקני חניה שונים מציעים גלוון וצבע באיכות שונה – יש ספקים שמציעים גלוון של כל חלקי המתקן ויש ספקים אשר מסתפקים בצבע של חלקי הקונסטרוקציה ושל משטחי החניה ולא משתמשים בגלוון או משתמשים בגלוון חלקי, למשל רק של חלקי הקונסטרוקציה. יועץ מתקני החניה בוחן את תנאי הסביבה, את מאפייני השימוש במתקן, את אורך החיים הרצוי ואת דרישות התחזוקה, משווה בין המפרטים של כל ספק וספק ומגדיר את מפרטי הגימור הנדרשים. כמו כן, הוא דואג להבטחת התאמה לתקנים, ולבקרה על איכות הביצוע בפועל.
לסיכום, הגלוון והצבע אינם רק עניין של מראה – הם חלק בלתי נפרד מהאמינות, הבטיחות והתחזוקה של מתקני חניה מתקדמים. יועץ מתקני החניה הוא הגורם המקצועי שמבטיח כי בחירות אלו ייעשו בתיאום מלא עם צורכי האתר והמשתמשים, כחלק מתכנון כולל ואחראי לטובת היזם.