כידוע, העולם עובר לרכבים חשמליים. כיועץ למתקני חניה, יותר ויותר לקוחות אשר מתייעצים איתי, מבקשים לשלב טעינה חשמלית במתקני החניה אשר אני מתכנן עבורם. האם יש אופציה לטעינה חשמלית במתקני חניה? האפשר לספק טעינה חשמלית במכפילי חניה? האם טעינת רכבים חשמליים אפשרית במתקני חניה חצי-אוטומטיים? באיזה סוג מתקני חניה אוטומטיים אפשר לשלב טעינה חשמלית? איך מתבצעת טעינה חשמלית במתקני חניה רובוטיים? האם טעינה חשמלית אפשרית גם במתקני חניה טמונים?
נתחיל מהתשובה הכללית – כן, טעינה חשמלית אפשרית במתקני חניה! יש אפשרות לטעינה חשמלית אצל רוב הספקים והיא קיימת כאופציה ברוב סוגי מתקני החניה, גם מכפילים מכאניים, גם מתקנים חצי אוטומטיים וגם חניונים אוטומטיים או מתקני חניה רובוטיים.
אז כיצד זה עובד ועל מה כדאי לחשוב כיזם שמתכנן מתקני חניה ומעוניין לספק טעינה חשמלית? אני נוטה לחלק את נושא הטעינה החשמלית במתקני חניה לשלושה חלקים:
- חיבור חשמל: על מנת לספק טעינה חשמלית במתקני חניה, יש להגדיל את חיבור החשמל לבניין ולהוסיף חיבור נפרד (נוסף) אשר ישמש את עמדות הטעינה במתקני החניה.
- מחלק טעינה ומונה חכם: יש להתקין מערכת אשר יודעת לנהל את תהליך הטעינה החשמלית ולחלק את הטעינה בצורה חכמה בין מכוניות יותר ופחות טעונות – חלוקה זו מתבצעת ע"י "מחלק טעינה". בנוסף, יש להתקין "מונה חכם" – זהו מונה אשר יודע לנתר את כמות החשמל לכל עמדת טעינה ולהנפיק חישוב לכל בעל חניה עבור צריכת החשמל שלו לטעינה חשמלית.
- תשתית טעינה במתקן החניה עצמו – עמדת טעינה חשמלית לכל חניה במתקן. על מנת לבצע את הטעינה עצמה במתקן החניה, יש לתכנן עמדת טעינה אוניברסלית, אשר תתאים לרוב סוגי הרכבים החשמליים ואשר תותקן במתקן החניה עצמו.
את חיבור החשמל הנוסף מזמינים מחברת החשמל והמלצתי היא להזמין חיבור נוסף עוד בתהליך הבניה, כלומר לא להשאיר נושא זה לדיירים עצמם, אלא לספק חיבור נוסף כחלק מתשתית החשמל הציבורית של הבניין. את מחלק הטעינה ואת המונה החכם ניתן גם להזמין ולרכוש מראש, אך מצד שני, היות ומדובר על עלות של כמה עשרות אלפי שקלים, והיות וניתן להזמין שתי מערכות אלו גם לאחר האכלוס, ניתן רק לתכנן אותן, לקחת בחשבון את גדלן ואת מיקומן ולהשאיר את הרכישה עצמה לוועד הבית ו/או הדיירים. את עמדת הטעינה החשמלית במתקן החניה גם ניתן להזמין לאחר מסירת מתקני החניה, אך יש לבדוק האם המתקן אשר מתוכנן בבניין יכול לכלול אופציה לטעינה חשמלית והאם אופציה זו ניתנת למימוש גם לאחר ההתקנה של מתקן החניה. אצל חלק מהספקים, במיוחד במתקני חניה אוטומטיים, אין אפשרות להזמין טעינה חשמלית, אלא אם כן אופציה זו מומשה בטרם הוצאת מתקן החניה לייצור. אצל חלק אחר מהספקים לעומת זאת, בהחלט ניתן להוסיף את האפשרות לטעינה חשמלית, גם לאחר התקנת ומסירת מתקן החניה לדיירים.
במתקני חניה מכאניים וחצי אוטומטיים ניתן להזמין עמדות טעינה חשמלית לאחר מועד מסירת המתקנים אצל כל הספקים. במתקני חניה אוטומטיים, לפעמים זאת אפשרות ולפעמים, זה דורש משטחי חניה מותאמים לטעינה חשמלית וקונסטרוקציה עם תשתית טעינה חשמלית ולפיכך חייבים להזמין זאת עוד בטרם הזמנת המתקן עצמו. אז איזה גודל חיבור יש להוסיף לבניין עבור טעינה חשמלית במתקני חניה? כמה עמדות טעינה חשמלית יש לקחת בחשבון ובאילו מתקנים היא אפשרית וכיצד מתכננים זאת? כאן אני בתור יועץ מתקני חניה נכנס לתמונה ומסייע ללקוחותיי לוודא שבפרויקט שלהם טעינת רכבים חשמליים על גבי מתקני חניה תתאפשר ותתוכנן בצורה האופטימאלית, היעילה והחסכונית ביותר!