צרו איתי קשר: 0549452353

מאמרים

מתקני חניה אוטומטיים עם או בלי מגשים?

במתקני חניה אוטומטיים, ניתן להבדיל בין מתקנים עם פאלטים (משטחי חניה) ומתקנים ללא פאלטים (ללא משטחי חניה). יועץ למתקני חניה צריך לנמק את המלצתו לסוג מסוים של מתקן חניה ולדעת להבדיל בין כלל סוגי מתקני החניה הקיימים בשוק. מתקני חניה עם פאלטים הם מתקנים בהם כל רכב חונה על גבי מגש / משטח חניה / פאלט. מתקני חניה ללא פאלטים, באנגלית "פאלט לס", הם מתקנים בהם הרכב חונה ישירות על הרצפה (בדרך כלל בטון) והמערכת משנעת את הרכב ישירות, ע"י רובוט או "קרונית". אז מה באמת ההבדל בין שני סוגי מתקני החניה הללו? מה יותר טוב ומה אני כיועץ מתקני חניה מעדיף? אילו מתקני חניה הם יותר מהירים? יותר פשוטים? איזה סוג מתקני חניה מתפקדים עם פחות תקלות?

מתקנים עם פאלטים:

מתקנים עם פאלטים הם מתקנים בהם כאמור הרכב חונה על מגש / משטח חניה ישירות מרגע כניסתו למתקן. משטחי החניה בכל המתקן זהים והמערכת משנעת את הרכבים, אופקית ו/או אנכית ע"י שינוע המשטחים עליהם הרכבים חונים. היות וכל משטח הוא באותו הגודל בדיוק, מנגנון השינוע הוא בדרך כלל פשוט יותר במערכות מסוג זה, מאשר במערכות ללא פאלט / מגש / משטח. מצד שני, כל משטח חניה עולה כסף וכל משטח תופס מקום במתקן. מתקן ריק מרכבים הוא עדיין מתקן עם משטחים, כלומר המערכת צריכה לטפל לא רק במגשים מלאים (עם רכב), אלא גם במגשים ריקים (ללא רכב). ספקים המציעים מערכות ללא מגשים ("פאלט לס") טוענים שמהירות מסירת הרכבים במתקנים ללא מגשים, גבוהה יותר, מאשר במערכות עם משטחים. מדוע? מכיוון שבמערכת עם משטחים, ברגע שרכב מסוים יוצא מהמתקן, המערכת עדיין צריכה להחזיר את המגש הריק חזרה למקום מסוים במתקן. לעומת זאת, במערכת פאלט לס, מיד עם יציאת אותו רכב מהמתקן, המערכת כבר יכולה לקבל רכב חדש, מבלי הצורך "להיפתר" מהמגש הקודם. כיועץ למתקני חניה, אינני מקבל טענה זו במלואה, מכיוון שקיימות מערכות עם פאלטים, בהן יש "מחסנית" למגשים ריקים. לאחר יציאת הרכב מהמתקן ובמקום להחזיר את המגש למקומו, מערכות אלו מעבירות את המגש הריק לאחסון, במיקום סמוך לאזור היציאה. מצד שני, זו עדיין פעולה שצריך לבצע אותה, ופעולה זו כמובן תיקח זמן מסויים, גם אם קצר. כמו כן, יש בדרך כלל מגבלה של כמה מגשים ניתן לאחסן בכל מחסנית פאלטים.

מתקני פאלט לס / מתקנים ללא מגשים:

מתקנים ללא מגשים מורכבים מרובוט אשר יודע להרים ולשנע כל רכב ישירות, מבלי שהרכב מאוחסן על מגש. ההרמה והשינוע של הרכב מתבצעת בדרך כלל ע"י "קרונית" – מנגנון מיוחד שיודע לנוע מתחת לרכב ולתפוס את הרכב, בכדי להרים אותו ולשנע אותו ממקום למקום. יש מערכות גם ללא קרונית, בהן הרובוט עצמו מרים ומשנע את הרכב (למשל במתקני חניה מסוג AGV). אחד היתרונות המשמעותיים ביותר במערכות ללא מגשים, הוא החיסכון הכספי – לא צריך להשקיע כסף במגשים / פאלטים. עם זאת, רכיבי מערכת הפאלט לס עצמה, בדרך כלל יותר יקרים מאשר רכיבי מערכת עם פאלטים. חיסרון חשוב, במיוחד בשוק הבניה הישראלי, הידוע בסטיות הביצוע הנפוצות באתרי הבניה שבו, הוא שמערכת ללא מגשים דורשת רצפות חלקות ומפולסות – מה שמערכת עם פאלטים לא דורשת בדרך כלל. לפיכך ולעיתים רבות, החיסכון במגשים מצטמצם בגלל הצורך בהשקעה בדיוק ופילוס רצפות המערכת ללא מגשים.

איזה סוג מתקן חניה אוטומטי לבחור?

לדעתי כיועץ מתקני חניה, יש להשוות בין המערכות הללו באופן ספציפי לכל בכל פרויקט ופרויקט. לא ניתן לומר באופן גורף, שמערכת "פאלט לס" טובה יותר ממערכת עם פאלטים, או להיפך. זה תלוי בגודל הפרויקט, בתצורה של המתקן, ביכולות הבניה של היזם, בדרישות למערכת, כמו למשל – מה יותר חשוב, כמות המקומות שייכנסו או מהירות ההכנסת והוצאת הרכבים מהמתקן? גם גודל וסוג הרכבים ישפיע על הבחירה, למשל האם כלל הרכבים במתקן יהיו בגודל מקסימאלי זהה, או שניתן לחלק את הרכבים לשניים או שלושה גדלים שונים? ברור שספקי מתקני חניה שמספקים מתקני פאלט לס, ישווקו מערכות אלו כטובות יותר וספקים שמציעים מערכות עם מגשים, ידגישו כנגד את היתרונות במערכת עם משטחי חניה. לכן חשוב לערב יועץ למתקני חניה כגורם אובייקטיבי, אשר אין לו אינטרס כספי לבחור במערכת מסוימת, והוא מתרכז אך ורק בטובת הפרויקט, היזם והדיירים.