צרו איתי קשר: 0549452353

מאמרים

תכנון מכפילי חניה במרתף

מכפילי חניה מיועדים לפתור מצוקת חניה בפרויקטים לבניה בהם חניון רגיל לא מספק את כמות החניות הנדרשת או לא מספק את כמות מקומות החניה המינימאלית לפרויקט. מכפילי חניה מכאניים הם מתקני חניה בלתי תלויים עם בור ומאפשרים כניסה ויציאה בלתי תלויה לכל המכוניות החונות במתקן. מתקני חניה ללא בור, לעומת זאת, הם מתקנים תלויים, כלומר הרכב העליון לא יכול לצאת, מבלי שהרכב התחתון יצא לפניו. קיימים גם משלשי חניה מכאניים, בהם יש שלושה רכבים אחד מעל השני (עם או ללא בור, כלומר בלתי "תלויים" או "תלויים").

מהן ההנחיות לתכנון חניונים?

בחניון, הרמפה בדרך כלל מובילה לנתיב הנסיעה לחניות עצמן, נתיב זה נקרא "מיסעה" וזהו מסלול הנסיעה של המכוניות לאורך או לרוחב החניון. משרד התחבורה בישראל, חוקק תקנות, לפיהן למיסעה ולחניות יש מידות מוגדרות וידועות מראש – תקנות אלו נקראות "הנחיות לתכנון חניונים – פרק ד'", ו"הנחיות לתכנון חניונים – פרק ה' – מתקני חניה". לחניה יש הגדרות של "רמת שירות", על פיה מדורגת נוחות התמרון ופתיחת הדלתות בחניה. רמת שירות 1 היא רמת השירות הגבוהה ביותר והרבה ערים בישראל הגדירו שמתקני חניה חייבים לעמוד ברמת שירות 1, כלומר בערים אלו, לא יאושרו חניות במתקני חניה ברמת שירות נמוכה יותר מרמה 1. בערים אחרות, ניתן בדרך כלל למקם חלק מהחניות ברמת שירות 1 וחלק להתאים למידות פחות נוחות ובהתאם, לרמת שירות 2 או אפילו 3. בתור יועץ למתקני חניה, חלק חשוב מעבודתי בשלב התכנון מורכב מהתאמת מידות המרתף לכלל המידות לעיל – מה שבמרתפים צפופים הרבה פעמים לא פשוט כלל.

חניונים ברמת שירות 1

ברמת שירות 1 רוחב המיסעה צריך להיות 6.20 מטר (במקרה שהמיסעה דו-נתיבית). במיסעה ברוחב זה, חניה בין שני קירות צריכה להיות ברוחב של 3.00 מטר לפחות, חניה שיש לה קיר מצד אחד צריכה להיות ברוחב של 2.70 מטר לפחות וחניה ללא קירות, כלומר עם חניה אחרת מכל צד, צריכה להיות 2.40 מטר.

התאמת מכפילי חניה להנחיות לתכנון חניונים – יועץ מתקני חניה

הנושא מסתבך כאשר החניות נמצאות בתוך מכפילי חניה וכאן נכנס היועץ למתקני חניה לתמונה: ישנם מכפילי חניה עם עמודים בצדדים, כלומר עמוד אחד מכל צד וישנם מכפילים שנקראים "קונזוליים" ואלו מכפילים ללא עמודים בצדדים, אלא עם עמוד מאסיבי בחלק האחורי של המתקן. מכפילים עם עמודים בצדדים מגיעים לפי התקן הישראלי למתקני חניה, ת"י 5437, גם עם מעקות או מאחזי יד מכל צד של המכפיל, על מנת למנוע מעידה או נפילה של המשתמש ממכפיל אחד, למכפיל סמוך אליו או חלילה לבור של המכפיל הסמוך. במכפילי חניה עם עמודים בצדדים, העמוד, על פי הנחיות משרד התחבורה, הוא בעצם קיר. לפיכך, רוחב חניה בתוך המכפיל עם העמודים צריך, על פי ההנחיות, להיות 3.00 מטר נטו. במכפילי חניה שהם לשתי חניות, אחת לצד השנייה ומתחתיהן שתי חניות נוספות (מכפיל זה בעגה המקצועית נקרא "מכפיל דאבל"), היות ואין עמוד באמצע המכפיל, מספיק שרוחב כל חניה יהיה 2.70 מטר ובמקרים מסוימים, אף פחות. במכפילים "קונזוליים", כיון שאין עמודים בצדדים, רוחב החניות יכול להיות 2.70 בצד ו2.40 באמצע – במקרה כזה כל שלישיית מכפילים יכולה להיות ברוחב של 2.70 + 2.40 + 2.70 מטר.

מבולבלים? זקוקים לעזרה? צרו קשר!